mijn eerste weekend

lieve allemaal,

daar ben ik dan. eindelijk helemaal gesetteld in mijn nieuwe huisje, waar ik de komende 5 maanden mag vertoeven. zie mijn foto's voor mijnny hus. het is echt fantastisch.

allereerst wil ik iedereen bedanken voor de lieve verhalen in het boekje, de afscheidsdiners en alle lieve smsjes, belletjes en cadeautjes. ik vond het fijn dat ik de meeste van jullie nog kon zien voordat ik weg ben gegaan.

de reis(rejse)

vrijdagochtend om half 9 was het dan zo ver. het begin van mijn avontuur in Kobenhavn.de meeste van jullie weten hoe moeilijk de afgelopenweken waren voor mij, en roland heeft me zo goed gesteund. Dat maakte het afscheid nog moeilijker. gelukkig ging ik niet alleen, nee de hele brady bunch ging mee. Mama, lucas, iris en merel. ik heb in2 uur mijn spullen gepakt, dus alles zat zo in de auto. de reis is goed verlopen. Ier Ier heeft ons maar 1x verkeerd de weggewezen. echter kostte ons dat wel een uur.

Frown
het was een mooie reis door Duitsland, althans een paar stukjes. aangekomen op het uiteinde van Duitsland,vervolgden we onze reis met de ferry. dat was goed geregeld. we moesten een kwartier wachten, en waren binnen 10 min weg. dat ging heel snel. de vaart was erg mooi, ook omdat de zon een beetje onderging. zo'n 25 min later waren we in Denemarken. Op naar Kobenhavn. inmiddels was het rond 5 uur en pikdonker. we dachten echt dat het 11u 's avonds was. dat is wel even wennen. de dagen zijn hier toch een stuk korter dan in NL. maar ik heb vernomen dat ze heel snel langer worden.

in kobenhavn was het nog wel even zoeken waar we precies waren en waar ikzou gaan wonen. er is hier zoveel water, dat je niet zomaar overal komt. het was een beetje een dolhof, maar we hebben dit weekend veel rond gereden en dan leer je de weg wel kennen. en ik heb mijn fiets bij me, dus ik ga mijn weg hier wel vinden.

aankomst (ankomst)

rond half 7 kwamen eindelijk aan op Ved Amagerport, mijn nieuwe straat. beide huisgenootjes stonden op me te wachten, louise en tore. beiden bevestigden zij ook het beeld wat ik had van Denen, want ze zijn allebei echt heel erg lang! ik kreeg een rondleiding door het huis en mocht mijn nieuwe kamer bewonderen. ik had nog geen foto's gezien, dus het was een totale verassing waar ik terecht zou komen. nou het was beter dan ik had verwacht! ze vertelde me wel dat het een grote kamer was met veel licht en dat was het ook. maar er stond een bed, kasten en stoelen en alles mocht ik gebruiken, maar niks moest. als het in de weg stond, kon het naar de zolder. de badkamer is ook fantastisch, want het heeft vloerverwarming en dimlicht. alhoewelhet even duurde voordat ik door had hoe dat werkte. (nee draaien kon niet). verder is er nog een kamer vrij naast mij. daar komt morgen iemand naar kijken. de hele familie heeft geholpen mijn spullen naar boven te brengen en iris begon meteen met op/inruimen.

de avond (aften)

Tore was donderdag jarig en vierde op vrijdag zijn verjaardag. de dag van mijn aankomst dus. net nadat ikallesnaarmijn kamer had gebracht, kwam het bezoek. het was vrij druk. voor mij best spannend, want veel van hen ga ik nog vaak zien de komende tijd. nieuwe stad, nieuwe mensen. mama en merel zijn op tijd naar bed gegaan en lucas, iris en ik hebben ons toegevoegd aan het gezelschap. wat zijn het toch ontzettend aardige mensen, de denen. oprecht aardig. heb leuke gesprekken gehad in het engels. er waren veel denen die ook in NL zijn geweest. op een gegeven moment zijn Iris en Lucas ook gaan slapen. althans een poging doen, want de muziek stond super hard. ik bleef nog even socializen. het grappige was dat Denen (met name mannen) allemaal hun schoenen uittrokken en vrouwen met stilleto hakken ivm putten in de vloer. het schijnt daar gebruikelijk te zijn. zeker als iemand net de vloer heeft gedaan. het zijn nette mensen en ze kunnen drinken totdat ze net geen vergiftiging hebben opgelopen. sommige waren in de keuken aan de bar aan het hangen en andere stonden de dansen op de muziek. we hebben nog tot half 6 doorgedanst. de verwarring bij begroeting van 3 kussen, 1 kus hebben ze hier niet. zoals ik het gehoord heb, is het zo dat de meeste mensen elkaar een hand geven. maar als je elkaar langer kent of vrienden bent dan geef je elkaar een knuffel (kram). verder speelde de band van tore ook nog even een paar nummers.

de volgende ochtend (næste dag)

de familie stond om half 10/10u op om de stad te verkennen. uiteraard kon ik ze niet alleen gaan

Wink
dus stond ik ook maar op om 10.00u. mama en lucas hadden heerlijke deense broodjes gehaald bij de bakker. vervolgenszijn wede stad in gegaan, waar iedereen zijngeluk niet op kon. maar met name die van iris natuurlijk. haar favoriete stad was Londen, maar dat was na een bezoek in de H&M veranderd. en het werd alleen maar beter voor haar. maar ook lucas was aangenaam verrast, want livemuziek leeft heel erg hier. daar waar ze in NL alle kleine muziekhandeltjes weghalen, zie je ze hier op bijna elke hoek van de straat. we hebben lekker door de stad geslenterd en ergens wat gegeten. op een gegeven moment wilden we natuurlijk meer zien dan alleen de winkels en dus zijn we gaan rondrijden in de auto. het begon namelijk te regenen en het was zo vies weer. een bezoekje aan de kleine zeemeermin kon natuurlijk niet ontbreken. merel had ook een mooi liedje geleerd op school (wat ze heel de weg heeft gezongen om iris te vervelen
Laughing
). christiania kan natuurlijk ook niet ontbreken in je bezoek aan kobenhavn. wat hangt daar een aparte sfeer. ik was er eerder met ro geweest 's avonds laat. dan is het daar nog vreemder dan overdag. we waren ook nog even een art museum binnen gelopen in christiania. super wazig en een beetje beangstigend als je naar boven loopt. het is er donker, met graffiti op de muren en kaarsjes op de trap en in de gangen jongeren die jointjes roken, maar eenmaal boven in de gallerie is het licht en werd live-muziek gespeeld en staan er veel oude mensen. oh en natuurlijk was er ook kunst te zien. uiteindelijk zijn we bij een mexicaan belangt waar je voor 109 kronen (15 euro) onbeperkt kan genieten van het buffet. wie zegt dat denemarken duur moet zijn? het eten was lekker en de sfeer was goed.

vervolgens zijn we terug naar mij gegaan. Iris en ik zouden op stap gaan met een ex-collega van iris. uiteindelijk is iris alleen gegaan, want ik voelde me niet zo lekker.

zondag (søndag)

weer lekker vroeg op gestaan, boodschappen gedaan en iris is naar de fashion fair gegaan. om half 2 is de familie weer vertrokken om bij jullie te zijn. mijn huisgenootjes zijn uiteten met vrienden en ik zit nu alleen op mijn nieuwe kamer. morgen mijn eerste schooldag om 10.00u. ik hoop dat het alles is wat ik er van verwachtte of meer.

nou dat was het even voor nu. ik wil jullie nogmaals bedanken voor alle lieve woorden voor mijn vertrek.

ps. valt jullie ook op dat het deens vreselijk veel op het NL lijkt (in uitspraak is het soms iets moeilijker)

Reacties

Reacties

Iris....

No words...HOLD AFSTAND (shit foto vergeten). Ik heb een top weekend achter de rug en ben 100% van om volgende maand terug te komen, alleen ofszo!!!

Wat een mensen, wat een mooie dingen ik moet nodig shoppen daar.....Crys ik wil terug!!!

Girlie...good luck en laat morgen ff weten hoe het was!!! KRAM....Ier

Inge Jong

Lieve Crys,

Super om je verhalen te lezen, alweer een heftig eerste weekend achter de rug!
Ben heel benieuwd hoe je eerste week gaat bevallen op school en in je nieuwe huis.
Ik denk aan je!
Dikke Hollandse knuffel van ons

Frances

Meissiieee!
Wat super leuk om al zo'n verhaal met avonturen te lezen van je. ben blij dat je huis/-genoten zo leuk zijn. dat scheelt toch wel een hoop in zo'n vreemd land waar je toch maar helemaal alleen zit.
Hoe was je eerste schooldag??!!
Ah en die foto van ro en jou...denk dat dat de afscheidsfoto was met traantjes en knuffels :(
succes deze week!! en vooral vrijdag met je eerste voorstelling!!

dikke kus Fren

Iloensa

Wat een gezellig verhaal! Klinkt allemaal goed en als ik het goed gelezen heb zijn je huisgenootjes ook leuk. Ben blij dat je een fijn eerste weekend hebt gehad! En dat je gezellig weggebracht bent door heel de family.
Heb net ook je foto's van je huisje bekeken.. Wowie, wat een kamer! Nog behoorlijk groot toch? Daar kan je de komende vijf maanden wel vooruit!
Het ziet er allemaal geweldig uit en ben benieuwd hoe je het daar gaat krijgen! Zijn je eerste twee schooldagen goed verlopen? Heel veel plezier en geniet! Dikke kus x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!